Kupowanie w sieci i przez telefon – czy to bezpieczne?

Prawo konsumenckie jednoznacznie rozstrzyga, że transakcja zawierana na odległość, czyli poza siedzibą kontrahenta, może zostać unieważniona w okresie 2 tygodni od jej wejścia w życie. Jednak są wyjątki od tej zasady, które musimy poznać jeszcze przed finalizacją zakupu telefonicznie lub za pośrednictwem e-mail.

Sytuacje, w których umowa jest ważna od razu

Jest ich całkiem sporo, dokładnie 13. Krótki termin przydatności produktu, towary na zamówienie, towary lub usługi o ruchomych cenach, a do tego towary zapieczętowane wrażliwe nie dają możliwości odstąpienia od umowy. Trzeba pamiętać także o nagraniach i programach informatycznych, produktach dołączonych jako komplet do innych towarów, niektórych typach napojów alkoholowych. Co więcej wyłączone są również produkty cyfrowe, a z usług usuwanie awarii i konserwacja. Nie zadziała odstąpienie od zamówienia wtedy, gdy po kilku etapach realizacja została wykonana finalnie, a ponadto w razie wygranej aukcji i zakupu z rezerwacją towarów i usług. To przecież spory zestaw, więc korzystniej sprawdzić wszystkie reguły przed zdalnymi zakupami.

Jakie obowiązkowe czynności w tym zakresie należą do sprzedawcy?

Podczas kupna produktu lub usługi internetowo lub drogą komunikacji elektronicznej, sprzedawca ma obowiązek przedstawić konsumentowi kilka informacji zanim do tego dojdzie. Ustawa o prawach konsumenta obliguje drugą stronę do zawiadomienia o głównych cechach procesu oraz metodzie porozumiewania się z klientem. Pełna jasność musi panować też przy podaniu ceny produktu lub należności za wykonaną czynność. Jest wyjątkowo ważne, aby konsument miał opcję poznania ich zanim pojawi się zamówienie. Wymagane jest także okienko, w którym klient oświadczy, że zapoznał się z jego treścią jeszcze przed zakupem.

Nakłanianie do kupna lub wyłudzenia. Jak ich unikać?

Zdarza się, że przy rozmowie telefonicznej lub mailowej konsument podejmuje decyzje na fali emocji i perswazji sprzedawcy. W wielu sytuacjach może dojść do wyłudzenia, co przepisy definiują jako przestępstwo doprowadzenia innej osoby do niekorzystnego rozporządzenia własnym lub cudzym mieniem poprzez wprowadzenie w błąd. Gdy istnieje obawa, że doszło do przestępstwa, należy zgłosić się do adwokata lub radcy prawego. W tym celu trzeba jedynie wpisać w okienku przeglądarki dowolną frazę, np. kancelaria prawna Łódź czy „prawnicy szczecin”. Nadal gros wprowadzonych w błąd klientów nie rozważa podpowiedzi prawników, a nawet nikomu nie mówi, co się stało. Pomoc prawna nie decyduje o skierowaniu skargi do sądu. Dobry adwokat lub radca prawny w peirwszej kolejności wyczerpie wszystkie możliwe środki, by skłonić stronę przeciwną do zadoścuczynienia poszkodowanemu.